Japan, en trend eller ett väldigt annorlunda paradis?


Jag har funderat på en sak... Japan.


Varför har det helt plöttsligt blivit så poppulärt att lära sig japanska, manga böcker/serier, söta små lolita flickor och allt som hör där till?
Jag vet jätte många som åkt till Japan senaste, ja, kanske 2 åren.
Försöker komma på varför just det landet/kulturen har blivit så poppulärt. Visserligen så är det ju väldigt fint, och man tycker att de små japanska tjejerna är grympt söta. Men det har ju blivit en hysteri. Man ser ju var o varannan blogg som inspererats av det, vissa artister, typ Tokio Hotel och Hello Kitty som finns i var och varannan affär. Såg bara på Ica igår nå Hello Kitty box med massa Hello Kitty godisaskar.

Jag kommer på några saker som folk kanske lockas av och tycker är spännande.
För det första deras mat såklart, lolita flickorna, folk verkar älskar manga, allmänt att så många klär ut sig i konstiga kostymer och försöker likna några tex serie figurer.

Kan ge några bilder som exempel:






Jag tror att man fascineras av hur dom lever/är. Att dom "vågar" klä sig som dom gör osv, att de lever i en liten drömmvärld där allt är så fint o pluttinuttigt. Om man ser en tjej här i Sverige som klär sig som en extrem lolita, så tycker man det är väldigt annorlunda och kanske värsta grejen. Men man tycker ändå det är så sött. Allt det rosa, spetsen, paraplyerna, Hello Kitty sakerna, söta små klänningarna och söta tjejer med två toffsar och höga platåskor.
Det är väll något nytt för oss Svenskar, den här kulturen, vilket jag kallar det, har ju inte funnits så extremt i Sverige så länge ändå, och man dras till något nytt och annorluda. Kanske tröttnat på det stela land vi bor i.

Själv skulle jag inte åka till Japan för deras söta flickor. Jag skulle åka dit för att se den annorlunda naturen, uppleva saker, allt från maten, kulturen till häftiga tempel. Såklart skulle jag ta en eller två bilder på en lolita, för det är ju bara ett måste när man är i Japan.

Jag skulle förmodligen se ut som en Japan i Sverige. Springa runt med kameran i högsta hugg o ta kort på allt från soptunnor till stora byggnader.


Har ni varit i Japan? Berätta, hur var det? Är det så otroligt manga inspererat som i alla fall jag tror att det är?


またね (Hej då?)

Någonting
Postat av: liindblaads

Jaa visst är den !

2010-10-06 @ 11:00:06
URL: http://liindblaads.blogg.se/
Postat av: Anonym

- haha har också tänkt på samma sak !

2010-10-06 @ 11:24:13
URL: http://dajeroma.blogg.se/
Postat av: isabelle

Jag har varit i Japan, Tokyo, 2 ggr och det var dom bästa resorna jag gjort. Min brorsa bor där, så det var därför jag åkte dit med min familj. Har inte direkt varit Japan-intresserad innan. Eller inge alls faktiskt. Men när man väl vart där så.. det är helt enkelt fantastiskt. Kändes som man var på en annan planet. Allt var så coolt så. Alla är så vackra. Så färglatt. Så tekniskt. Det går inte att beskriva, det måste upplevas. Älskar Tokyo och hoppas kunna åka dit många gånger till :)

2010-10-07 @ 18:16:48
URL: http://isanylen.blogg.se/
Postat av: isabelle

It really is :) Men ja, dyrt som fan dock. De billigaste flygbiljetten vi fick tag på låg på ca 6000 kr. Och det är ju inte superbilligt för bara flygbiljett. Vi hade tur att ha våran brorsa där så vi behövde ju inte betala för något boende, så där vet jag inte hur mycket det går på. Dock tror jag att man kan få rätt billigt boende i Tokyo trots allt. Men tips är att du åker dit någon gång i ditt liv, du kommer inte ångra dig :)

2010-10-07 @ 18:42:51
URL: http://isanylen.blogg.se/

Skriv något (:

Namn:
Remember remember..

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0